PUBLIKACJE


POLSKI STREET ART cz. 2 / MIĘDZY ANARCHIĄ A GALERIĄ


Polski Street Art cz. 2 / Między anarchią a galerią to trzecia z serii książek o tym zjawisku, wydawana przez Fundację Sztuki Zewnętrznej i wydawnictwo Carta Blanca. Pierwsza, Polski street art, prezentowała dokonania kilkudziesięciu interesujących artystów ulicznych, działających w naszym kraju. Druga, Graffiti w Polsce 1940–2010 przybliżała nasze mało znane, ponad 70-letnie tradycje ulicznej aktywności. Trzecia jest kompletnym portretem samego zjawiska, które w ciągu ostatnich dwóch lat przeszło gwałtowny proces dojrzewania, oraz diagnozą jego aktualnego stanu. Książka rzuca nowe światło na granice gatunku, przybliża uliczne style i techniki twórcze, ich genezę, napotykane postawy artystyczne, toczące się spory definicyjne i wewnętrzne linie podziałów. Na tym tle zaprezentowane zostały sylwetki i prace kilkudziesięciu artystów, jedynie częściowo znanych z wcześniejszych publikacji.

Autorzy: Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz 
Oprawa twarda, 23 x 27 cm, 376 stron, blisko 1000 zdjęć barwnych
Wydawnictwo Carta Blanca (grupa PWN)
ISBN 978-83-7705-203-7
Cena: 89,90 zł
PREMIERA 18 PAŹDZIERNIKA 2012
Do nabycia w sieci EMPIK





GRAFFITI W POLSCE 1940-2010


Powstanie i rozwój sztuki ulicznej na świecie zostały znakomicie udokumentowane, a laury należne jej pionierom dawno rozdane. Graffiti w Polsce wywraca tę konstrukcję, pokazując zapomnianych twórców i zjawiska, które za żelazną kurtyną działy się czasem nawet wcześniej niż to, co miłośnicy graffiti uważają za „początek“.
Graffiti w Polsce to podróż przez 70 lat historii ulicznej twórczości w naszym kraju, od antyhitlerowskich haseł malowanych na murach w czasie II wojny światowej, przez gwałtowny rozwój gatunku, związany z aktywnością artystyczną i polityczną w latach 80., aż po twórczość pierwszej dekady XXI w. Album zawiera unikatowy materiał zdjęciowy i przybliża sylwetki najciekawszych polskich twórców.


Autorzy: Tomasz Sikorski i Marcin Rutkiewicz
Wydawnictwo Carta Blanca 2011 (grupa PWN)
www.cartablanca.pl
Ilość stron: 272
Oprawa: twarda
Wymiar: 270x205 mm
ISBN 978-83-7705-140-5


PREMIERA 10 LISTOPADA 2011

Do nabycia w sieci EMPiK. 




POLSKI OUTDOOR. REKLAMA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ.

Publikacja ukazująca skalę degradacji krajobrazu Polski przez niekontrolowany zalew tzw. reklamy zewnętrznej. Album zawiera też diagnozę przyczyn obecnego stanu rzeczy i kompleksową propozycję działań naprawczych. 

Do publikacji wypowiedzieli się m.in. Jacek Żakowski, Zbigniew Hołdys, Marcin Meller, Magdalena Cielecka, Wojciech Eichelberger, Xawery Żuławski, Edward Dwurnik, Wojciech Krukowski, Wiktor Osiatyński i kilkadziesiąt innych postaci ze świata kultury, nauki i mediów.

Autorzy: Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz
Wydawnictwo Klucze 2009
Ilość stron: 214
Oprawa: twarda
Wymiar: 270x230 mm
EAN: 9788361594123
ISBN: 978-83-61594-12-3


Do nabycia w sieci EMPiK.


 


POLSKI STREET ART

Publikacja prezentująca ponad pięćdziesięciu najważniejszych twórców tej dziedziny sztuki w naszym kraju i rys historyczny zjawiska, ukazany w trzech opracowaniach, autorstwa Izabeli Paluch, Igora Dzierżanowskiego i Aleksandra Hudzika.

Data premiery: 1. październik 2010.

Autorzy: Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz
Wydawnictwo Carta Blanca (grupa PWN)
www.cartablanca.pl
Ilość stron: 394
Oprawa: twarda
Wymiar: 270x230 mm

Album dostępny w Empikach, dobrych księgarniach i w sprzedaży internetowej.




GALERIA FORTY / FORTY

Album podsumowuje pięć lat istnienia prowadzonej przez naszą fundację Galerii Forty/Forty w Forcie Bema oraz prezentuje prace i sylwetki ponad pięćdziesięciu twórców zaproszonych do projektu.

Album przeznaczony był do darmowej dystrybucji, nakład został wyczerpany, jednak w sieci dostępny jest do pobrania darmowy pdf tego wydawnictwa:


O galerii wg słów kuratorów projektu:

"(...) Na tak zwanych wystawach street artu zobaczyć można z reguły dokładnie to samo, co w galeriach prezentujących „zwykłą” sztukę - obrazy na płótnach, grafiki, instalacje, obiekty, czasem nawet rzeźby. Ze street artem łączy je jedynie to, że autorzy tych prac tworzą również sztukę na ulicach, zwykle - choć nie jest to regułą - wykorzystując podobne motywy i techniki. Żadna ze znanych nam „wystaw street artu” nie była jednak w stanie oddać tego, co jest najistotniejszą składową tej sztuki - ulicznej anarchii, braku kontroli i ograniczeń, oddolności inicjatyw, efemeryczności prac, ich zmienności w czasie, interakcji z działaniami innych twórców, a także stałej, niczym i nigdy nie ograniczanej dostępności dla widzów. Wszystkiego tego, co czyni street art zjawiskiem tak żywym i tak bardzo pociągającym. (..) 
Galeria Forty / Forty to zawsze czynna i nie nadzorowana galeria sztuki. To eksperyment ekspozycyjny, próba pogodzenia niezależności, spontaniczności i anarchiczności street artu z ograniczeniami, jakie narzuca zamknięta przestrzeń ekspozycyjna. To jedna z możliwych odpowiedzi na pytanie, jak pokazywać sztukę z ulic, by nie utraciła ona swojej autentyczności."

Data premiery: 24. grudnia 2015.

Auto: Marcin Rutkiewicz
Wydano nakładem własnym Fundacji Sztuki Zewnętrznej,
dzięki dotacji udzielonej przez Prezydenta m.st. Warszawy
Ilość stron: 155
Oprawa: twarda
Wymiar: 270x230 mm

Album wydany ze środków dotacji m. st. Warszawa
Cały nakład rozdysponowano bezpłatnie
Nakład wyczerpany